5 september 2013

Obama

I höstas ritade jag det här porträttet av Obama på uppdrag av min agentur. Och nu när han är på Sverigebesök kom jag att tänka på det igen. Jag är aningens skeptisk till hans besök. Efter att ha läst i en tidning om hur oerhört många folk som måste följa med när han ska besöka olika länder känns det lite som slöseri med pengar. Ett eget plan för Obama, 40 bilar, 29 transportflygplan, fem helikoptrar, 250 pers från Secret Service, ett gäng kockar och ett komplett läkarteam. Om det ska vara så omständligt, dyrt och miljöförstörande att åka utomlands borde man väl kunna lösa det på annat sätt, när ändå internet finns. Jag undrar vad den sammanlagda kostnaden för hans besök är. Det finns så mycket annat bättre man skulle kunna göra för dem pengarna.

2 kommentarer:

  1. När han var i Oslo kostade bara säkerheten 163 miljoner (enligt SR, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5637606). Det är ju så mycket pengar att man inte ens fattar det. Jag håller med dig till fullo!

    SvaraRadera
  2. Jag såg på Sandra Beijers blogg att det är du som illustrerat bokomslaget till hennes debutbok! Så jäkla roligt att du fick göra det. Och det var jättefint! Kände igen stilen direkt innan jag ens läst att det var du som gjort det och blev så glad för ni båda är grymma på vad ni gör. Ska köpa boken direkt nästa år när den kommit ut.

    SvaraRadera